15-07-03

15 - Don't steal music


Het is een beetje zoals met te snel rijden. We doen het allemaal wel eens, maar het mag eigenlijk niet. Sommigen doen het massaal en met overgave, de meesten doen het af en toe stiekem en praten er niet graag over. Brave huisvaders denken dat zoonlief het Net gebruikt ter stichting en lering, terwijl het kreng gestolen muziek ziet te branden op CDR's. De geest is gewillig, maar het vlees is zwak.
Juist, het onderwerp van dit bericht is het ongeoorloofd downloaden van auteursrechtelijke beschermde muziek van het Net.

Op de foto mijn Marokkaanse vriend, die zich elk weekend via mijn tweede PC en middels Kazaa wel eens vergrijpt aan de auteurswetten, en vooral Arabische techno en trance afhaalt. Uiteraard onder het afkeurend oog van VH ;-) Geen moment wordt verspild, boterhammen, choco en Cola zijn binnen handbereik bij het toetsenbord.


Kan het?

Ja. Muziek (en film) kan worden gedigitaliseerd en comprimeerd, en via het populaire mp3 (of divx, mpg, avi, wmv) formaat op het Net geplaatst. Vroeger was piratisering vooral professioneel met heuse CD-fabriekjes in China en Singapore, in Bejing kan je nu nog alle DVD's in topkwaliteit kopen voor 1 Euro. Ofwel gebeurde het occasioneel: CD'tjes huren in de bibliotheek of van vrienden lenen, en copietje branden via de populair en goedkoop geworden CD-brander in de PC.
Nu echter heeft ook Jan-met-de-pet de peer-to-peer (P2P) netwerkclients zoals Kazaalite (schuw Kazaa, het zit vol spyware) ontdekt, en zit rustig vanuit de luie zetel muziek af te halen.

Mag het?

Nee. De wet en de muziekindustrie (RIAA, IFPI) zijn er duidelijk over. Zowel het aanbieden als het afhalen van auteursrechtelijk materiaal via P2P netwerken is illegaal.
De auteur heeft recht op een vergoeding voor zijn creativiteit en werk, de muziekverdeelindustrie heeft recht op een vergoeding voor opname, marketing, risico.

Waarom wordt er muziek gedownload?

De voornaamste reden is convenience. Als ik nu meteen een bepaalde muziektrack wil, vind ik die binnen seconden vanuit mijn luie zetel op een P2P netwerk. Niet wachten tot het volgende weekend om CD-winkels in de stad af te schuimen (die krengen zijn op weekdagen al om 18u dicht), met dito tijdverlies en eventuele parkeerboetes. Plus het bezwaar dat bepaalde muziek niet snel of helemaal niet terug te vinden is in de rekken.
Een volgende reden is prijs. CD's zijn duur. Dat ligt voor een groot deel aan de hoge BTW-voet en de marges voor de kleinhandel, voor een deel aan het feit dat de muziekindustrie zijn verliezen op niet-goedverkopende muziek moet compenseren met de winsten op populaire nummers. Het is een kwakkel dat deze industrie woekerwinsten maakt.

Wat wordt er er tegen gedaan?

Opsporing en waarschuwing van "kleine" overtreders, waarschuwingen aan P2P gebruikers, verstoren van P2P netwerken, processen tegen de makers van P2P software.

Helpt het?

Neen. Het is dweilen met de kraan open. Voor elke gesnapte overtreder gaan er tienduizenden ongestoord hun gang. De pakkans is te klein, de overtreders (zowel de kleine, als de makers van P2P software) zijn te te creatief. Technologie is niet tegen te houden. De muziekindustrie haakt te weinig in op de nieuwe verdeelmedia, zoals het Net. Ze houdt te lang vast aan oude vertrouwde distributiekanalen zoals CD's die je fysisch kan kopen in de winkel. Het Net is te lang verwaarloosd. De muziekindustrie is langs rechts voorbijgestoken terwijl ze te traag op het middenvak reed.

Wat is de oplossing?

Muziek is zeker niet gratis. Uiteraard is wat je steelt "gratis", maar ergens leidt er iemand verlies, de auteur en de opname-industrie.
Althans, als je er van uitgaat dat elke downloader zijn muziek ook zou gekocht hebben als hij ze niet via het Net had verkregen. En dat is zeker niet waar. Er wordt gewoon meer muziek geconsumeerd. Tegenstanders van de hetze van de muziekindustrie tegen downloaders beweren zelfs dat gratis gedownloade muziek de muziekgevoeligheid in het algemeen verhoogt, zodat er ook meer muziek wordt gekocht en meer naar (peperdure) concerten wordt gegaan. Studies zouden dit aantonen, hoewel de muziekindustrie dan weer andere studies aanhaalt die het tegendeel bewijzen.

De bottomline is dat de muziekindustrie de strijd tegen de downloaders niet kan winnen. Allerlei copieerbeveiligingsschema's op CD's hebben gefaald, net zoals 10-15 jaar terug bij de software-industrie, en zadelen de muziekindustrie met processen op die ze veelal verliest. De legaal en duur gekochte CD's zijn namelijk niet altijd afspeelbaar op bepaalde CD-lezers.

If you can not beat them, join them.

Muziek via P2P afhalen is een tijdrovende bezigheid, met niet altijd goede kans op succes. Afgebroken en lage-kwaliteit downloads zijn legio. Alleen wie geen geld heeft en veel tijd kan dit massaal doen. Een marktsegment dat ook anders geen CD's zou kopen.

De oplossing ligt in legale online verdeling van muziek tegen betaling. Met snelle servers, gegarandeerde downloads, en hoge kwaliteit. Een gratis preview moet worden voorzien op laag kwaliteitsniveau. De muziekindustrie beweert al lang dat dit technisch en marktgewijs niet haalbaar is, maar het Apple-iTunes iniatief (met 1.000.000 gedownloade en betaalde tracks tijdens de eerste week) bewijst dat het wel kan, en dat er een markt voor dit soort verdeling bestaat.
Hiertoe zal de erg traditioneel gerichte muziekindustrie, die lang in een oase heeft geleefd omgeven door een technologsiche woestijn waarin copiëren van platen en CD's voor jan-met-de-pet niet haalbaar was, strategische allianties moeten aangaan met de IT-industrie.

Netpublish or perish.

Verdere lectuur : CopyrightNews
Humor: CampChaos videoclip

05:08 Gepost door VH | Permalink | Commentaren (7) |  Facebook |

Commentaren

Breuk De samenleving zit nu eenmaal al jaren in een volgend paradigma, dat kan je als platenverkoper leuk vinden of niet, dat kan desastreus zijn of niet, maar de knop van een paradigmaverschuiving kan je niet omdraaien. Dat kon Kuhn je al vertellen, en nog geen fractie van de mogelijkheden die het internet met zich meebrengt worden vandaag al benut. Deze trend kan trouwens best een positief gegeven zijn, zelf koop ik minstens evenveel CD's als vroeger, maar dan enkel nog van groepen die niet-commercieel zijn. Dat die groepen toch hun platencontracten verliezen heeft alles te maken met de dinosaurussen onder de platenmaatschappijen die in een ander tijdperk willen blijven leven. Vandaag hebben ze een andere rol te spelen. Leer anders denken, of geef je ding uit handen aan jongere mensen die dat wel kunnen.

Gepost door: Beckett | 15-07-03

Gewijzigd koopgedrag Ook bij mij is het totaal bestedingsgedrag gelijk gebleven. Dank zij Kazaa heb ik groepen ontdekt waar ik anders nooit zou van gehoord hebben. En wat ik goed vind, dat koop ik ook. Vroeger kocht ik vaak CD's "op zicht" om dan thuis te komen met dingen die ik ternauwernood nog beluisterde. Nu koop ik veel gerichter. Ik koop ook graag via Amazon, omdat ik het gezoek in CD-winkels soms wat beu ben.
Verder is er bij mij zeker een verschuiving in het soort media dat ik koop, nu veel meer muziek-DVD's, waar je voor 3-4 euro meer ook beeld bij hebt, en heel wat extra informatie.
En zoals je stelt, voor groepen waar de big business geen geld wil in investeren, is het Net een goed alternatief.

Ik ben best bereid om te betalen voor downloads, op voowaarde dat het op een handige en vlotte manier kan, dat de kwaliteit superieur is (geen 128 kbs maar 360 kbs), en dat ik een record kan afprinten waarop mijn aankoop wordt bewezen.

Gepost door: VH | 15-07-03

VH in't frans by google

Gepost door: DOF | 15-07-03

oops verkeerd

Gepost door: DOF | 15-07-03

Taal Inderdaad, ook Google gebruikt Engels als centrale taal.
Ik zoek nog steeds een gratis webtool om sites automatisch van NL->Fr te vertalen.

Gepost door: VH | 15-07-03

Probeer deze URL eens... Sue the world

Gepost door: Beckett | 16-07-03

Grandioos You have been blogrolled. URL's toegevoegd.

Gepost door: VH | 16-07-03

De commentaren zijn gesloten.