26-08-03

22 - Model- en portretfotografie


Deze blog gaat ook over fotografie, en daarom nog maar eens een fotografisch item. Namelijk over modellen of portretfotografie.
Onderwaterfotografie (en dan vooral het onderwaterleven), architectuurfotografie, "people-in-public", en modellenfotografie stellen elk hun eisen.

Bij onderwaterfotografie (klik hier voor de site) of wildlife-fotografie worden aan de fotograaf een aantal technische eisen gesteld. Hij moet ervaren diepzeeduiker zijn, de nodige apparatuur bezitten, of ervaren natuurexplorator.
Het onderwerp moet handig en liefst gecamoufleerd worden benaderd, er is geen keuze wat betreft pose van het onderwerp, je moet je behelpen met wat het onderwerp doet of laat zien. Vaak worden daarom truukjes gebruikt. Er is een spot in de Indische oceaan waar haaien worden tam gevoederd, en de eerste de beste onderwaterfotograaf kan hier acceptabele haaienfotos maken. Wil je dolfijnenfotos maken, ga dan naar het Dolfijnenpark in Eilat, Israël, waar je tegen grof geld (dit is tenslotte Israël) een half uurtje mag doorbrengen in een semi-natuurlijke tank gevuld met semi-natuurlijke dolfijnen. Aanvaardbare kiekjes verzekerd.

People-in-public vormen een onderwerp dat sterke gelijkenissen vertoont met wildlife- of onderwaterfotografie. Ook hier ben je beperkt tot wat het onderwerp zèlf aanbiedt en wil tonen. Er is geen sprake van enige regie. Maar er zijn geen speciale menselijke (bvb. als diepzeeduiker) of technische vereisten (tenzij een goede tele). Het onderwerp is altijd en overal in overvloed aanwezig, het vraagt alleen het juiste oog en de durf om de opnames ook effectief te maken. In mijn komende Toscanië-sites zullen heel wat people-in-public te zien zijn. Op hyper-toeristische sites als Firenze, waar normale architectuurfotografie vaak wordt belemmerd door de plethora van toeristen, was het fotograferen van de toeristen zèlf vaak een welkome afreageer-activiteit.

Bij architectuur, cityscapes of statische scènes in het algemeen is het onderwerp dan weer geen probleem. Het is er gewoon, de fotograaf heeft alles in de hand, framing, standpunt, en tijd om het allemaal uit te proberen. Uiteraard zijn er beperkende omstandigheden zoals lichtinval en het weer, maar daar kan je dan weer handig gebruik van maken. Tijdens mijn Wenen-trip was een goed frontaal zicht op het stadhuis (rathaus) onmogelijk door de aanwezigheid van een circus (zie hier ), maar dat kan je dan weer incorporeren in iets wat afwijkt van de klassieke postkaarten-fotos. Op toeristische plaatsen kan de overvloedige aanwezigheid van de toeristen zèlf, en vooral geparkeerde auto's, vaak een probleem vormen.

Bij model- of portretfotografie heb je dan weer alles in de hand. Het onderwerp is gewillig, de omgeving en de belichting volledig onder controle. Hier kan je je als fotograaf totaal uitleven, en val je al of niet door de mand.
De moeilijkheid in deze discipline ligt in de regie van het onderwerp. Niet-professionele modellen zijn lang niet camera-geil en verstijven vaak voor de camera, wat tot gemaakte poses leidt. De fotograaf moet dan vooral diplomaat en psycholoog zijn, het model ontspannen, er op inpraten, en vooral, de aandacht van de camera afleiden. Twee aandachtspunten zijn nodig. Een vriendschappelijke ontspannen interactie met het model, en tegelijkertijd een technische aandacht voor de juiste pose, frame, belichting.
Tot de trukendoos behoren repeat-shots (3 per seconde) en extensief post-opname werk met Adobe Photoshop om lokale belichting, scherpte en highlights bij te werken.
Tenslotte vraag je van het model ook poses die in de lijn van zijn persoonlijkheid en wensen liggen.

Foto: een paar van de vele resultaten van een sessie afgelopen weekend met mijn Marokkaanse vriend. Het heeft water en bloed gekost om hem uiteindelijk voor de camera te krijgen.
Technische informatie: Minolta Dimage 7-i, repeat shots, portrait settings. Lege kamer met witgeverfd struktuurbehangpapier, lage venster met daglicht op het noorden rechts, 300W halogeenlamp links, indirekt via belichting van de wanden. Kleur- en contrastequalisatie met Photoshop, en ook lokale helderheidsverhoging op armen en gezicht. Verheldering van tanden en vooral ogen. Framing, verscherping en vignetering met Photocleaner.

10:33 Gepost door VH | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.