13-12-04

62 - Jaloezie: zijn alleterreinwagens politiek correct?


De betere Vlaamse weblog (100+ bezoekers per dag) "Kapingamarangi" schreef onlangs een ironisch stukje tegen alleterrein wagens. Je weet wel, die stoer lijkende luxejeeps op hoge wielen en bullbars waarmee aspirant kaderleden iets te snel en iets te assertief - en vooral iets te fier - hun kinderen aan de schoolpoort afzetten vooraleer zich in de dagelijkse file naar hun Corporate Center ergens in de schaarse bomen rond Brussel te spoeden. Zie: "Sullige SUV".
Als antwoord hierop heeft "I know nothing" het over de politieke correctheid van alleterreinwagens.
Waarom staat een alleterreinwagen niet netjes, sociaal en correct? (uittreksel, copyright "I know nothing)":

1 - Nut: In de eerste plaats betwijfelt men het nut van deze auto’s op onze fantastisch verzorgde wegen. Sinds wanneer worden auto’s beoordeeld op hun nut? Betekent dit dat we ook geen cabrio mogen hebben in regenachtige gebieden? Als we de auto herleiden tot een gebruiksvoorwerp dan moeten we alles boven de Lada gaan verbieden.

2 - Doel: Een tweede argument, voornamelijk van Groen-Links in Nijmegen is dat dergelijke auto’s niet bedoeld zijn om mee in de stad te rijden. Dat is waar: ze zijn onhandig en daar heeft in de eerste plaat de eigenaar zelf last van. Betekent dit echter dat we ene auto moeten kopen voor elk verschillend gebruik? Een Smart voor in de stad, een Opel Astra voor als we de kinderen van school afhalen en een Mercedes als we lange afstanden rijden, behalve bij sneeuw, dan mag een 4x4?
Ik zou nog respect hebben voor de redenering als ze dan in een trek de aanwezigheid van stadsauto’s op de snelwegen zouden verbieden.

3 - Asociaal weggedrag: Hier gaan de jeephaters echt wel uit de bocht. Wat is het mechanisme van racisme: je manipuleert het gedrag van een deel van de geviseerde groep tot algemeen gedrag. Het feit dat dit gedrag zich ook bij andere groepen voordoet moffel je handig weg. Wat zegt Bram Souffreau: hun lichten staan soms te hoog en ze rijden te snel op de snelweg. I rest my case.

4 - Milieu: SUV’s, die andere naam voor de 4x4’s zouden schadelijker zijn voor het milieu. Dat is een nepargument dat gebaseerd is op de perceptie. Een Volvo XC90 verbruikt 8,3 liter diesel per 100 km, dat is niet meer of minder dan andere Volvo’s of minder dan bijvoorbeeld een Renault Espace aan benzine nodig heeft. Een Ford Fiesta van 6 jaar oud is veel meer vervuilend. Gaan we die verbieden of hinderen? Neen, want op die auto’s zijn we niet jaloers.

5 - Onveilig: Elk voorwerp dat beweegt is onveilig en hoe zwaarder de auto, hoe gevaarlijker. Daar kan ik mij in vinden. Opnieuw zitten we hier met de vergelijking van de monovolumewagens (en we zwijgen nog over vrachtwagens, pickups, bussen). Ook die zijn zwaar. Dat de designerjeeps om die reden uit de stad moeten, is onzin. Waar zijn de statistieken? Dat hun bumper te hoog zou zijn, is een ander verhaal. Als dat zo zou zijn, dan volstaat het toch om een wet te maken die een maximum bumperhoogte instelt … of bestaat die al? Waarom dan alle heisa? Nijd en niets anders.

6 - Groot en lomp: Het is onmiskenbaar dat de designerterreinwagens groot zijn, maar dat is een bus ook en bij uitbreiding ook een Citroën C8 of een Ford Galaxy. Kun je dan al die auto’s uit de stad weren? Om nog maar eens de Volvo XC90 te nemen, want dat is het enige merk dat door Bram Souffreau wordt genoemd, die heeft 7 zitplaatsen. Daarvoor heb je 4 Smarts nodig of twee Fiat Panda’s die op hun beurt alle weer meer plaats innemen. Nu zul je terecht opmerken dat die Volvo XC90 niet steeds volledig bezet is en dat klopt, maar dan moet je zeker alle bussen verbannen waar ’s avonds slechts enkele mensen inzitten.

Links: Kapingamarangi, I know nothing.

Foto: Jeepney in Baguio, Noord-Luzon, Filippijnen.

21:06 Gepost door VH | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

62 - Jaloezie: zijn alleterreinwagens politiek correct? Ach de mensen horen bezig gehouden te worden: wat ze zelf niet kunnen kopen kraken ze af. Ik gun eenieder om een SUV te bezitten, al heb ik er zelf geen. Maar je moet echt een SUVkop zijn, om te gaan mekkeren over overdadig dieselgebruik, overdreven snelheid op autobanen en te log in de stad. Andere grotere auto's lijden daar ook aan en niemand zegt er wat van. Ach dat is allemaal van hen gezever op niveau van een kroket-baas.

Gepost door: Fustigator | 14-12-04

De commentaren zijn gesloten.